home icon work icon education icon city icon

פחות אמירות שיווקיות - יותר ערכים בריאים

כמעט כל ההורים יודעים שלעודד את הילדים לאכול, או לפחות לנסות,מזון בריא יותר זה אתגר לא פשוט. מה עושים? המחקר מתגייס לעזרה

תזונה בריאה יותר חשובה מאד בגיל צעיר: היא חיונית להתפתחות גופנית תקינה, הקניית הרגלי אכילה שמלווים את הילד לאורך כל חייו, ושמירה על הבריאות. אבל בעידן של שפע מותגים, ממתקים ומזונות מעובדים עתירי סוכר ושומן, הורים רבים מגלים כי עידוד הילד לאכול נכון הוא אתגר לא פשוט, ובדרך כלל הוא יעדיף ממתקים וחטיפים. איך בכל זאת עושים זאת? זה אולי ישמע מפתיע, אבל כדאי להימנע מתיאורים שיווקיים שונים לגבי המזון הבריא, ובייחוד ממילים כמו "חשוב", "בריא", ו"מזין", כך לפחות לפי מחקר שנערך באוניברסיטת שיקגו ב-2015.

במסגרת המחקר, ילדים בגילאי 4-5 חולקו לשלוש קבוצות, וסופר להם סיפור על ילדה שאכלה קרקר חיטה אפוי, ואח"כ יצאה לשחק. לקבוצה אחת נאמר, שהילדה הרגישה "חזקה ובריאה" לאחר הארוחה, ואילו לשנייה נאמר כי "הקרקרים היו לה טעימים והיא הייתה שמחה". לקבוצה השלישית לא נאמר דבר לגבי תחושות הילדה. לאחר מכן, הוצע לילדים לאכול את מה שהילדה אכלה בסיפור. בעוד שהילדים בקבוצה הראשונה אכלו 3 קרקרים בלבד, הילדים בקבוצה השנייה אכלו בממוצע 7.2 יחידות, ואילו הילדים בקבוצה השלישית, שלהם לא נאמר כלום לגבי ההשפעה, אכלו 9 קרקרים. התוצאות האלה חזרו על עצמם גם כשהקרקרים הוחלפו בגזרים.

להערכת החוקרים, הסיבה לכך נעוצה בהנחה של הילדים, שאם המזון טוב עבורם, הוא אינו יכול להיות גם טעים. לכן, הם ממליצים להורים לתת לילדים לבחור בעצמם את המזונות אותם יאכלו, בלי לשווק להם אותו, ובתנאי שהאפשרויות שמתוכם יבחרו יהיו גם בריאות יותר.

במילים פשוטות יותר: אם אתם רוצים שהילדים יאכלו בריא יותר - תצטרכו להתאמץ פחות: פחות "למכור" ו"לשווק" להם את האפשרויות הבריאות, כיוון שהילדים מניחים, במידה רבה של צדק, שאם היה מדובר במזון טעים - לא הייתם צריכים להשקיע כל כך הרבה במאמצי השכנוע.

לקריאה נוספת

למחקר המלא