home icon work icon education icon city icon

ילדים אוכלים בריא: בבית, בגן ובבית הספר

מחנכים לתזונה בריאה: בגן ובבית הספר הילדים לומדים לא רק כישורי כתיבה, קריאה ותפקודים חברתיים אלא גם מבססים תפיסות והרגלי תזונה שילוו אותם בהמשך החיים

חינוך לתזונה בריאה – כבר בגילאים הצעירים

הכול מתחיל בבית

יש לנו את היכולות לכוון את הילדים לרכוש הרגלי תזונה שיעזרו להם בחייהם הבוגרים. אורח החיים המודרני ושעות העבודה הארוכות משאירים לנו זמן יחסית מוגבל עם הילדים, ובהתאם, חלק גדל והולך של הילדים ממשיך לאחר בית הספר או הגן היישר למסגרת "צהרון" ומשם לחוגים עד לשעות אחר הצהריים המאוחרות.
כיוון שכך, במהלך ימי השבוע יש להורים מעט הזדמנויות להשפיע על המזונות אליהם הילדים נחשפים, על הרגלי האכילה שלהם, ועל שילוב ירקות ופירות בתפריט היומי. בנוסף, חלק ניכר מההורים חש צורך "לפצות" את הילדים לאחר השעות הרבות מחוץ לבית, "פיצוי" שלעיתים בא לידי ביטוי באכילת מזון מהיר, מעובד, חטיפים וממתקים.
כשמוסיפים לכל אלה את השעות הרבות מול המסכים השונים וטשטוש הגבולות בין שעות העבודה לשעות שבהם שוהים בבית, מתקבלת תמונה מאתגרת למדי עבור ההורים – וגם כמובן עבור הילדים.

מה אפשר לעשות?

  • כדאי לאכול ארוחות משפחתיות ליד שולחן, לא ליד הטלוויזיה או המחשב או תוך כדי קריאת ספר והכנת שיעורי בית.
  • להפוך את הכנת הארוחות לזמן איכות הורה-ילד. כדאי לתת לילדים להתנסות (בהשגחת מבוגרים כמובן), להכיר את חומרי הגלם השונים, להריח, לטעום, ולהכיר את שיטות ההכנה הבריאות יותר.
  • מומלץ להגיש מגוון של מזונות בארוחות ולגוו בירקות ופירות באופן יום-יומי בהתאם להמלצות התזונה הלאומיות וקשת המזון החדשה.
  • כדי להיות מודל לחיקוי עבור הילדים, אכלו גם אתם מזון מגוון.
  • כדאי לשתף את הילדים בתכנון התפריט ובהכנת המזון. מומלץ להשתמש בשיטות בישול מגוונות, כמו אידוי, גריל, צלייה, הרתחה ואפייה ולהמעיט בטיגון.
  • כדאי שהמזון המומלץ – פירות וירקות, דגנים מלאים - יהיה זמין ובהישג ידם של הילדים כדי להמעיט באכילת מזון מהיר וחטיפים.
  • חשוב להימנע מצריכת המשקאות הממותקים. השתייה המומלצת היא מים.
  • מומלץ לשלב פעילות גופנית משותפת לכל המשפחה לדוגמה: לעלות יחד כמה קומות במדרגות במקום להשתמש במעלית.

ילד מבשל

צילום: אסנת רום

הכנת ארוחות משפחתיות יחד עם הילדים. הכרת חומרי הגלם ושיטות ההכנה הבריאות.

חשוב: לא לוותר על ארוחת הבוקר בבית

המזון הוא מקור האנרגיה של הגוף, אנרגיה שתורמת לגדילה, התפתחות ותפקוד יום יומי תקין. לאחר שנת הלילה, בהן הגוף לא קיבל מזון, רמות האנרגיה נמוכות ולכן מומלץ שארוחת הבוקר בבית תהיה חלק משגרת הפעילות טרם היציאה לבית הספר והשלמתה באמצעות "ארוחת עשר" החשובה לילדים כחלק מפיזור הארוחות על פני היום.
מחקרים רבים מצביעים על שיפור הישגיים לימודיים, שיפור יכולות הריכוז וההקשבה ואף על ירידה בהפרעות בכיתה והתנהגות נאותה לאחר שהילדים אכלו בבוקר בבית והשלימו ארוחת עשר בבית הספר. מומלץ להכין את ארוחת הבוקר בבית ואת ארוחת העשר אותה הילדים לוקחים לגן או לבית הספר עם המרכיבים התזונתיים הבאים: מנת דגנים, מנה עשירה בחלבונים, ירק, פרי ומים.

כריכים וקופסאות אוכל לגן ולבית הספר

במרבית הבתים מתעוררים בבוקר לשגרת הכנת כריכים וקופסאות האוכל לילדים היוצאים למסגרות החינוכיות השונות. בחלק ניכר מהמקרים הכריכים הללו מקבעים הרגלים של צריכת מזונות מתועשים, מהירים, שאינם בדיוק חלק מתזונה בריאה ומומלצת עבור הילדים.

איך ניתן להכין כריכים בריאים יותר (בלי יותר מדי זמן ומאמץ)

עוברים ללחם מחיטה מלאה: הקמח המלא עשיר בסיבים תזונתיים, מכיל ויטמינים ומינרלים והפחמימות שבו משתחררות לאט – מה שתורם לתחושת שובע ולשיפור הריכוז. עוד על יתרונות הדגנים המלאים.

חשוב: כדאי להכין את הכריכים מלחמים, פיתות או לחמניות שנושאים את תו 'אפשריבריא'. כך תוכלו להיות בטוחים שמדובר בלחמים המכילים לפחות 80% קמח מלא, לצד ערכים נמוכים יותר של נתרן (מלח) ושל קלוריות. מוסיפים ירקות ופירות לקופסת האוכל – בתוך או ליד הכריך.

יחד עם הילדים: קוראים, משווים ובוחרים בריא יותר

  • בינואר 2020 יצא לדרך הסימון האדום למוצרי מזון מזיק. כדאי להסביר לילדים על משמעות הסימון, ולנסות יחד לבחור במוצרים בריאים יותר במקום אלה המסומנים בסימון אדום.
    עוד על הסימון האדום למוצרי מזון מזיק.
  • כדאי גם לקרוא יחד עם הילדים את רשימת הרכיבים במוצרי מזון שהם רגילים לאכול, לדבר על משמעות הרכיבים, ולהבין יחד איך ניתן להשוות ולבחור בריא יותר בין מוצרים דומים באותה הקטגוריה. עוד על תוויות הסימון התזונתי.
  • מגוונים ומפתיעים: 'משחקים' עם הצבעים והמרכיבים השונים של קופסת האוכל. גם לילדים הגיוון יוצר עניין, מהווה למקור לנושאי שיחה סביב המזון והופך את התזונה הבריאה לחלק מתשומת הלב שאנחנו ההורים מעניקים לילדנו.


קופסת אוכל צבעונית: כריך מקמח מלא, ירקות בתוך ומחוץ לכריך, פירות
צילום: אסנת רום

אפשריבריא במסגרת החינוכית

בשנים האחרונות יצאו לדרך מספר יוזמות ותכניות של משרדי הבריאות והחינוך במסגרת התכנית הלאומית 'אפשריבריא', חלקן גם בשיתוף ההורים לקידום אורח חיים בריא באמצעות תזונה ופעילות גופנית בגנים ובבתי הספר.
בתכנית גנים מקדמי בריאות, הגננות חושפות את הילדים למגוון מזונות, בדגש על ריבוי צריכת ירקות ופירות ושתיית מים. אפשריבריא בשיתוף ההורים בגני הילדים התחילו בשינוי התפריט בחגיגות ימי ההולדת של הילדים – כאשר את מקומם של החטיפים, ממתקים והמשקאות ממותקים – תופסות הפעלות, שירים, ריקודים וכיבוד בריא יותר, הכולל (לצד העוגה כמובן) ירקות ופירות חתוכים בשלל צבעים.
יוזמה נוספת שהושקה בגני הילדים היא הקמת גינות מאכל – כך הילדים לומדים בגן על חשיבות אכילת פירות וירקות מגוונים, אוכלים מהירקות והפירות אותם גדילו בעצמם ורוכשים הרגלי תזונה חשובים. היוזמות לאורח חיים בריא ממשיכות גם בבתי הספר באמצעות יוזמת בתי ספר מקדמי בריאות.
בנוסף, מערך שיעורי מבשלים אפשריבריא היוצר חוויה יוצאת דופן של פעילות חווייתית המתאימה לכל הגילאים, בנושא תזונה ים תיכונית, שניתן לעשות בכיתה, כשכבה או כבית ספר שלם וזאת באמצעות למידה והתנסות בהכנה ואכילה משותפת של מתכונים פשוטים, זולים, בריאים וטעימים.

תזונה בריאה במסגרות החינוכיות - תכנים להדפסה

כאן בריא בכיף - שלט לבתי ספר

תזונה בריאה בשגרה ובזמנים מיוחדים:
שלט לבתי ספר
שלט לגני ילדים עם הזנה משותפת
שלט לגני ילדים ללא הזנה משותפת

לקריאה נוספת

עצות להכנת כריכים בריאים לילדים, באתר משרד הבריאות
תזונת ילדים ובני נוער, באתר משרד הבריאות