הטלטלה אותה כולנו חווים מאז אירועי הטבח ב-7.10 והמלחמה שפרצה בעקבותיה, השפיעה על כולם במידה זו או אחרת.
הילדים ובני הנוער שלנו, בכל הגילאים, מושפעים מהמצב במידה רבה ושונה מילד לילד. ישנם ילדים ובני נוער שחוו את התופת מקרוב או חוו אובדן, ישנן משפחות עם ילדים שפונו ואינם גרים בביתם, רוב האוכלוסייה בישראל מתמודדת עם אזעקות, דאגה לבן משפחה שגויס ועוד. השיח הדומיננטי בכל מקום ובתקשורת קשור לאירועי השבת השחורה ועדכונים על הלחימה.
אז למה בכלל לדבר על תזונה? הרגלי הבריאות בכלל והרגלי האכילה בפרט הם בין הראשונים להיפגע בזמן של לחץ, פחד וחרדה.
ההשפעה של המצב מתבטאת באכילה של ילדינו, כיצד?
הפגיעה יכולה להתבטא בשינויים בדפוסי האכילה כמו הימנעות מאכילה, אכילה כפייתית, נסיגה במגוון המאכלים אצל ילדים בררנים והעדפה של אכילת חטיפים, ממתקים ושתיה מתוקה על פני מזונות אחרים.
אתם לא לבד - כל כך הרבה סיבות למה קשה לשמור על תזונה בריאה בעת מלחמה:
- לילדים קיים קושי לעמוד בפני פיתויים הנמצאים סביבם. נוכח המצב כמות החשיפה שלהם לחטיפים, ממתקים ושתיה מתוקה היא גדולה וגם ארוכת טווח.
לדוגמא ילדים ובני נוער אשר מתנדבים לארוז משלוחים לחיילים ומפונים ומתבקשים להביא חטיפים וממתקים, ילדים אשר פונו מבתיהם, ששוהים זמנית בבית מלון, בו בכל ארוחה עיקרית מוגשים גם קינוחים וזאת נוסף על החטיפים והממתקים שקיבלו ונמצאים בחדרם. - פגיעה בשגרת היום בשל שינויים בהחלטות פיקוד העורף, הורה במילואים, אירוח של משפחה נוספת ועוד שינויים האופייניים לעת הזו.
- להורים הסובלים בעצמם מטראומה, חרדה ולחץ יש תגובה טבעית ונורמלית למצב. יש להם פחות חשק, כוח וזמן לטפל ולשמר את הרגלי האכילה שהונהגו עד כה בבית. הם עלולים להיות יותר סלחניים, מאפשרים ומשחררים גבולות נוכח המצב. אוכל נתפש בעיני רבים כ: מנחם, משמח, נותן תחושה של בית מחד או נותן תחושה של מסיבה מאידך.
איתור מוקדם של אלו הסובלים מהפרעה באכילה כתוצאה מטראומה הוא בעל חשיבות עליונה בשמירה על המצב התזונתי, הנפשי והפיזי המיטבי וכן במניעה של התפתחות של סיבוכים עתידיים כמו חוסרים תזונתיים, בעיות גדילה, והתפתחות של הפרעות אכילה קליניות. במקרה של חשש או דאגה אפשר לפנות לרופא המטפל או לליווי תזונתי מותאם אישית על ידי דיאטנים מומחים הוא מפתח להצלחת הטיפול התזונתי. בטיפול בילדים ובני נוער יש לכלול טיפול משפחתי וליווי תזונתי ארוך טווח.
מתוך נייר עמדה של עמותת עתיד ואגף התזונה, משרד הבריאות
ולמה בכל זאת כדאי להשקיע?
- סדר אכילה קבוע לאורך היום יעזור בארגונו, יקל עליכם ההורים בהתעסקות סביב האכילה וגם יעזור לילדיכם לשמור על שובע, רוגע ותחושת חיוניות.
- תזונה בריאה מחזקת את הגוף ואת היכולת שלו להתמודד במצבים מורכבים.
- ׳נפש בריאה בגוף בריא׳. כשילדיכם יאכלו בריא יותר, כך גם תעזרו להם להתמודד עם החרדה והלחץ בזכות רכיבי התזונה השונים כמו ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן בריאות הנמצאים במזונות הבריאים והמומלצים לפי קשת המזון.
- מכיוון ואנו לא יודעים מתי המלחמה תסתיים, כדאי שנשמור על הרגלי אכילה בריאים בסיסיים על מנת שלא נזדקק להתמודד בהמשך עם נזקים גופניים והרגלים לא טובים.
בואו יחד ניקח את הילדים ובני הנוער יד ביד ונוביל אותם בדרך החדשה המותאמת למצב ולהם. נשמר הרגלים ישנים, ניצור הרגלים חדשים וגבולות מותאמים בצורה תומכת למצב החדש. דרך זו תיתן להם תחושת בטחון שמאד חשובה בתקופה זו, תעזור להם לשמור על נפש בריאה ועל יציבות בתוך כל הכאוס שהם חווים חיצונית ופנימית.
מהן הפעולות שניתן לעשות לשיפור הרגלי האכילה בתקופת מלחמה?
- שמירה על סדר האכילה – ארוחות קבועות יהוו עוגן של שגרה בכאוס היום-יומי. שלבו את הילדים בבחירת הארוחות, התייחסו להעדפותיו וצרו יחד תפריט שבועי (מומלץ לתת לילדים לעצב ולקשט את התפריט על מנת להנגיש עבורם).
- אכילה משותפת – השקיעו יחד עם הילדים בארוחה, תאפשרו להם לסדר את השולחן (בהתאם לגיל), שימו את המאכלים השונים במרכז השולחן ואיכלו יחד איתם, השתדלו ליישם זאת בכמה שיותר ארוחות לאורך השבוע לחיזוק תחושת השייכות והקשר המשפחתי/חברתי.
- מזווה ומקרר בריאים ומים בהישג יד – סיבוב קניות בסופר יחד איתכם יכול להועיל לחשיפה של ילדכם למזונות בריאים ובחירה בהם. צרו יחד רשימת קניות והסבירו את הבחירות שלכם, אפשרו להם להכניס לרשימה גם דברים שהם אוהבים והם פחות בריאים, הגבילו לפי הכללים הנהוגים אצלכם בבית.
- יחס ושיח חיוביים - כלפי עצמנו וכלפי ילדנו, גם כשקשה להצליח לבחור בריא. המנעו מכעס ואשמה במידה וילדכם בוחר בחירות שאינן בריאות. במקום התחושות הללו תהיו בעשייה משותפת ותחשבו יחד (בהתאם לגיל) על הפעולות שיעזרו לכל המשפחה לבחור בריא יותר.
- צרו יחד עם הילדים סדר יום של פעולות ועניין. לעיתים אכילה נובעת משעמום.
- אפשרו לילדכם להיכנס למטבח ולבשל יחד איתכם או לבד (בהתאם לגיל), שתפו אותם בכל שלבי התהליך, מבחירת המתכון ועד לניקיון השיש והמטבח בעקבות הבישול. זאת דרך נפלאה להיחשף למזונות בריאים, לחזק את תחושת העצמאות והביטחון האישי, להעביר את הזמן ולבלות זמן איכות יחד או לאפשר לכם קצת זמן הירגעות ומנוחה עבורכם.
- בני נוער יכולים להתנדב כקבוצה או כמשפחה במקומות שונים כמו אריזה של פירות וירקות, עזרה בקטיף, בישול ועוד. ניתן למצוא באתר של לקט ישראל רעיונות שונים.
- הכינו יחד עם ילדכם חוברת מתכונים ביתיים של מאכלים שכל המשפחה אוהבת, ניתן לחשוב יחד איך לשפר מאכלים מסוימים מבחינת הערכים התזונתיים שלהם?
- ביצעו יחד תרגילי קשיבות (מיינדפולנס) שמותאמים לילדים. תרגילים אלה יעזרו להם להתמודד עם האכילה הרגשית. לדוגמה: לתאר מאכל או תבשיל לפי המראה שלו, הטעם, הריח או להקשיב לסביבה שלנו לשים לב ולהקשיב לרעש של המכונית הנוסעת, ילדים משחקים בגינה, הרעש של המזגן וכו'. לדוגמאות נוספות ניתן להיכנס לקישור הבא: מודעות רגשית (מיינדפולנס), משרד החינוך.
להרחבה בנושא קשיבות (מיינדפולנס) ניתן לצפות בסרטון הבא: קשיבות ובריאות, משרד הבריאות. - שינויים בדפוסי אכילה בקרב ילדים – חשוב להציע לילדים המראים קושי באכילה, מזון מתאים: שייק או מזון רך עשיר יותר כמו יוגורט או מעדן צמחי שאינו ממותק, ולהימנע ממתן שתיה מתוקה (כולל מיצים טבעיים) כתחליף לאכילה.
כמו כן מומלץ להיעזר בתזונאים מומחים במקרים בהם נצפו שינויים קיצוניים.
רעיונות נוספים לשיפור הרגלי אכילה בזמן מלחמה וטראומה בקרב תלמידים בגן ובבית הספר
התנדבות למען הקהילה
- הכנת משלוחי מזון בריאים לחיילים וחיילות ולמשפחות שפונו מבתיהם - התלמידים יכולים להכין ולהוסיף מידע בריא לאריזות כמו: טיפים לשמירה על הבריאות, הסברים על חשיבות המזונות שבמארז לבריאות שלהם, סלוגנים לבריאות ועוד. להרחבה ניתן להיכנס לקישורים הבאים:
חבילות מזון בריאות לחיילים וחיילות
משלוחי מזון למשפחות שפונו מבתיהם - חקלאות - קיבוצים ומושבים רבים ברחבי הארץ נותרו ללא עובדים ולכן התוצרת החקלאית שהם מייצרים עלולה ללכת לאיבוד. מומלץ לארגן התנדבות לעזרה בקטיף ובחקלאות מקומית ובכך גם לעזור לקהילה וגם להיחשף לירקות ופירות שונים ולדרך גידולם.
מערכי שיעור העוסקים בתזונה בריאה
בפורטל הפדגוגי ישנם מערכי שיעור שונים לפי גיל בנושא תזונה בריאה. זאת הזדמנות לבחור מבין המערכים השונים, להעביר אותם בכיתה ולחבר את התלמידים דרך למידה חוויתית לתזונה בריאה. להלן הקישורים בהתאם לקבוצת הגיל:
פעילויות העשרה
- הכנת חוברת מתכונים כיתתית של מאכלים אהובים מהבית: מומלץ לחשוב יחד, במידה ויש מאכלים המכילים רכיבים פחות בריאים, כיצד ניתן לשפר את המאכלים מבחינת הערכים התזונתיים שלהם.
- שעת סיפור לילדי הגן: הקראת ספרים בנושאי תזונה בריאה.
- המחזת הצגות בנושאי תזונה בריאה: מומלץ לבחור בנושא אחד ולתת לילדים להמציא תפקידים ואת הסיפור עצמו.
ארוחות משותפות
ארוחה משותפת בכל גיל, מחזקת את תחושת השייכות והקשרים החברתיים ותורמת לבחירות בריאות יותר. מומלץ לתת חשיבות לאכילת ארוחת עשר משותפת, גם אם זה בזום, ואם ישנה אפשרות להקדיש יותר זמן לכך.
ניתן אף להכין יחד ארוחות בוקר, לחלק רשימת מאכלים או מצרכים ולהביא לכיתה לארוחה משותפת.
קישור לפעילות "מבשלים אפשריבריא" שבאמצעותה ניתן להכין ארוחה בריאה יחד בקלות ובפשטות.
לסיכום, החזרת תחושת השליטה לידיים שלכם ושל הילדים באכילה תועיל לתחושת החוזק הנפשי ולהפחתת החרדה ובכך תסייע להתמודד עם המצב הקשה אליו נקלענו.
לקריאה נוספת
תזונה בזמן מלחמה - מצגת עם הסבר וכלים מעשיים
תזונת ילדים בזמן מלחמה - מצגת עם הסבר וכלים מעשיים