פעילות גופנית, במיוחד עם הילדים, לא חייבת להיות מוגדרת ומתוכננת – בהרבה מאוד מקרים זה יכול להיות פשוט משחק מאתגר, מגבש, ובעיקר כיפי. מדריך "משחקים של פעם" תוכלו למצוא רעיונות כמו קלאס, מחניים, חיי-שרה ועוד, היישר מהימים שבהם היו הרבה פחות מסכים, ובהפסקות בבית הספר שיחקנו בחצר ולא חיכינו להזדמנות הראשונה להדליק את הטלפון החכם.
לפעילות הגופנית בקרב הילדים יתרונות רבים וחשובים
- פעילות גופנית מחזקת את שיווי המשקל והקואורדינציה.
- מקדמת מיומנויות חברתיות ותקשורתיות.
- משרה הנאה ותחושה של אושר ומסוגלות.
- פעילות גופנית מפתחת יכולת למידה, ריכוז, יצירתיות והתנסויות חדשות.
הפיקוח הארצי על החינוך הגופני במשרד החינוך הוציא ספר המאגד בתוכו 60 משחקי ילדות של פעם. המשחקים חולקו לשש קטגוריות ובכל קטגוריה עשרה משחקים: משחקי כדור, משחקים לפיתוח מוטוריקה עדינה, משחקים לשיפור הכושר הגופני, משחקי חברה, משחקים לשעות הפנאי ולהפסקה ומשחקים לקבוצות גדולות.
לחוברת המלאה: משחקים של פעם - 60 שנים משחק
בהמשך העמוד תוכלו לראות כה דוגמאות למשחקים.
המשחקים מובאים לאתר אפשריבריא בשיתוף השירות הארצי לריפוי בעיסוק במשרד הבריאות.
שם המשחק: חבל
אוכלוסיית היעד |
כיתות א'-ו', חטיבת ביניים |
תנאים ואביזרים נחוצים |
חבל ארוך (מעל 0.5 מטר) |
מטרת המשחק |
דילוג תוך תנועה סיבובית של חבל |
מטרות לימודיות |
ניתור על רגל אחת, ניתור על שתי רגליים, חיזוק שרירי רגליים, קואורדינציה, תיאום ועבודת צוות |
מהלך המשחק |
- שני משתתפים אוחזים חבל משני קצותיו – כל אחד בקצה אחר. הם מסובבים את החבל ושרים שיר.
- בסימן מוסכם נכנס/ת משתתפ/ת וקופצ/ת בתיאום עם התנועה הסיבובית של החבל.
- ברגע שהקופץ/ת קורא בשמו של משתתפ/ת אחר/ת, הוא יוצא/ת איתו או איתה– והמשתתפ/ת שקראו בשמו נכנס/ת לקפוץ.
- ממשיכים כך מבלי להיכשל בחבל.
|
דרגות קושי |
- שני משתתפים קופצים בו זמנית.
- מוסיפים עוד קופצים.
- מוסיפים עוד חבל שמסובב לכיוון נגדי מהחבל הראשון.
|
שם המשחק: גומי יפני
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א' – ו' |
תנאים ואביזרים נחוצים |
גומי באורך של 2 – 2.5 מטרים |
מטרת המשחק |
קפיצות על הגומי ובעזרת הגומי מבלי לטעות/להיפסל |
מטרות לימודיות |
שיפור הניתור על רגל אחת, שיפור הניתור על שתי רגליים, זריזות, קואורדינציה |
מהלך המשחק |
- המשתתפים מתחלקים לשלשות. שני משתתפים עומדים בעמידת פישוק כשהגומי סביב רגליהם.
- המשתתפ/ת/ השלישי/ת, הקופץ/ת, נכנס/ת בניתור למרכז הגומי, מנתר/ת ודורך בשתי רגליו/יה על צד אחד של הגומי, מפסק/ת את רגליו תוך ניתור למצב בו הגומי מונח בין רגליו/ה, מסתובב/ה 45 מעלות וחוזר/ת למרכז הגומי תוך ניתור.
- כך הם גם מבצעים בצדו השני של הגומי.
- לאחר שהסתיימו את הקפיצות לשני צדי הגומי המשתתפ/ת יוצא/ת החוצה בניתור עם רגליים צמודות.
|
דרגות קושי |
לאחר הצלחה של ההמשתתפ/ת הקופצ/ת מרימים את הגומי לשלב הבא (שינוי גובה הגומי):
- שלב ראשון – הגומי על הקרסול.
- שלב שני – הגומי על השוק.
- שלב שלישי – הגומי מאחורי הברך.
- שלב רביעי – הגומי מאחורי הירך באמצע.
- שלב חמישי – הגומי על המותניים.
- שלב שישי – כל השלבים מחדש על רגל אחת.
המשתתף/ת הקופצ/ת שנפסל הופך להיות מחזיק הגומי.
|
שם המשחק: הולה הופ
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א' – ו', חט"ב |
תנאים ואביזרים נחוצים |
חישוקים כמספר המשתתפים |
מטרת המשחק |
סיבוב חישוק על המותן או על רגל /יד למשך הזמן הארוך ביותר |
מטרות לימודיות |
גמישות, קואורדינציה, שיווי משקל |
מהלך המשחק |
- הילדים מניחים חישוק על המותן או על עד היד או הרגל תוך תמיכה ביד.
- בהישמע האות – הילדים מסובבים את החישוק סביב האיבר ללא עזרת הידיים.
- המנצח/ת –המשתתפ/ת שיסובבו את החישוק במשך הזמן הארוך ביותר.
|
דרגות קושי |
משתנה בין כל ילד/ה בהתאם לרמת הקוארדינציה |
שם המשחק: כדורגל סיני
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א'-ד' |
תנאים ואביזרים נחוצים |
כדור (רך או ספוג) |
מטרת המשחק |
תופסת בריצה מעגלית |
מטרות לימודיות |
ריכוז, מהירות, תגובה מהירה, ריצה בקשת (סביב המעגל) |
מהלך המשחק |
- המשתתפים יושבים במעגל כשידיהם מונחות מאחורי הגב.
- אחד המשתתפים שעומד מחוץ למעגל הולך סביבו ומטפחת בידיו.
- לפתע מניח, באופן שרירותי, את המטפחת בידיו של אחד היושבים.
- זה/זו שהניחו בידיו/ידיה את המטפחת קמים במהירות ורודפים אחרי מניח/ת המטפחת.
- מניח/ת המטפחת רצים סביב המעגל ומתיישבים במקום הרודף שהתפנה.
- אם הרודף/ת הצליחו לנגוע בבורח/ת לפני שהתיישב/ה, הבורח/ת מתיישב/ת באמצע המעגל והמשחק ממשיך.
- אם לא תפסו אותו – הרודפ/ת הופכים להיות מניחי המטפחת הבאים.
|
שם המשחק: ים - יבשה
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א'-ד' |
תנאים ואביזרים נחוצים |
חישוקים |
מטרת המשחק |
התמדה והישארות במשחק עד סופו |
מטרות לימודיות |
שיפור הניתור, ריכוז והקשבה להוראות, מהירות תגובה |
מהלך המשחק |
- מניחים חישוקים או מציירים מעגלים על הרצפה כמספר המשתתפים.
- להכרזת הממשתפ/ת האחראי/ת 'ים' – על המשתתפים לקפוץ לתוך החישוק, בהכרזה 'יבשה' – עליהם לקפוץ ולעמוד מחוץ לחישוק.
- המשתתפ/ת האחראי/ת מנסה לבלבל את המשתתפים בקריאות מהירות ועל המשתתפים לקפוץ למקום הנכון בתוך החישוק או מחוצה לו.
- משתתפים שמתבלבלים ונעמדים במקום הלא נכון – יוצאים זמנית מהמשחק.
- המנצח/ת – הוא המשתתפ/ת האחרונ/ה שלא התבלבל/ה ונשאר/ה במשחק
|
שם המשחק: שלוש(ה) מקלות
אוכלוסיית היעד |
כיתות א' – י"ב |
תנאים ואביזרים נחוצים |
משטח רך ושלושה מקלות |
מטרת המשחק |
לנתר בין שלושה מקלות למרחק הרב ביותר |
מטרות לימודיות |
שיפור כוח רגליים, מהירות, אימון בקפיצה משולשת למרחק (הרצה, ניתור ונחיתה) |
מהלך המשחק |
- מסדרים את המקלות במרחק של צעד אחד זה מזה.
- המשתתפים עומדים בטור, כשהאחרון הוא ה'מרחיק'.
- על כל המשתתפים בתורם, לעבור בניתורי פסיעה בין שלושת המקלות, מבלי לגעת בהם.
- לאחר שכולם עברו את שלושת המקלות, מרחיק הקופץ/ת האחרונ/ה את המקל האחרון.
- יש להרחיק את המקל השני בהתאמה על מנת שהמרחק בין שלושת המקלות יהיה שווה.
- משתתפים שדרכו על אחד המקלות או נגעו בהם עוברים להיות הראשונים בטור.
- במקרה של שתי נגיעות/דריכות המשתתפים יוצאים לנוח מהמשחק.
- מנצח/ת – המשתתפ/ת שהצליח/ה לעבור את המרחק הגדול ביותר בין שלושת המקלות, מבלי לגעת בהם.
- הערה: הרחקת המקל האחרון תקבע תמיד על סמך מקום נחיתת רגליו של הקופצ/ת האחרונ/ה (המרחיק/ה)
|
שם המשחק: כיסאות מוסיקליים
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א'-ד' |
תנאים ואביזרים נחוצים |
מכשיר השמעה (טייפ/סאונד/טלפון עם רמקול) |
מטרת המשחק |
להיות המשתתף שישב על הכיסא האחרון |
מטרות לימודיות |
האזנה וריכוז, מהירות תגובה, זריזות |
מהלך המשחק |
- הכיסאות מסודרים בשורה כשהם פונים לכיוונים מנוגדים.
- המשתתפים עומדים סביב הכיסאות כשברקע מתנגנת מוסיקה.
- כשהמוסיקה מתנגנת על המשתתפים לנוע סביב הכיסאות.
- כשהמוסיקה נפסקת – על כל המשתתפים להתיישב במהירות על אחד הכיסאות.
- מי שלא תפס מקום ישיבה יוצא מן המשחק. כמו כן מוציאים כיסא אחד נוסף מהמשחק. (משתתפים שיצאו יכולים לסייע בשיפוט).
|
שם המשחק: תופסת צבעים
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א'-ד' |
תנאים ואביזרים נחוצים |
ללא אביזרים מיוחדים |
מטרת המשחק |
זיהוי חפץ בצבע המתאים ונגיעה בו |
מטרות לימודיות |
זריזות, מהירות, זיהוי צבעים, הקשבה להוראות |
מהלך המשחק |
- התופס/ת מכריז על צבע מסוים באוזני המשתתפים במשחק.
- על המשתתפים למהר ולגעת בחפץ/לבוש, בצבע שהוכרז ובכך הם מוגנים מתפיסה.
- התופס/ת מנסה לגעת באחד המשתתפים שלא הספיקו לגעת בצבע שהוכרז.
- המשתתפ/ת שנתפס/ה הופכ/ת להיות תופס/ת
|
שם המשחק: דירה להשכיר
אוכלוסיית היעד |
גן, כיתות א' – ד' |
תנאים ואביזרים נחוצים |
חישוקים כמספר המשתתפים |
מטרת המשחק |
להישאר 'בעל דירה' |
מטרות לימודיות |
פיתוח חשיבה מהירה וזריזות |
מהלך המשחק |
- כל משתתף עומד בתוך 'דירה' (חישוק/עיגול). לאחד המשתתפים אין 'דירה'.
- המשתתפ/ת ללא ה'דירה' צריכים לנסות ולהיכנס ל'דירה פנויה'.
- המשתתף/ת עוברים מאחד לאחד ושואלים 'האם יש לך דירה להשכיר?'. בזמן שהם נענים בשלילה המשתתפים האחרים בתוך ה'דירות' מחליפים מקומות ('דירות') מבלי ש'מחוסר הדירה' יתפוס את מקומם.
- משתתפ/ת שלא הספיקו להגיע ל'דירה' והיא נתפסת, מחליפים את תפקידו של 'מחוסרי הדירה' ומחפשים 'דירה' להשכיר.
|
שם המשחק: טאצ'דאון
אוכלוסיית היעד |
כיתות ג'-י"ב |
תנאים ואביזרים נחוצים |
כדור וארבעה קונוסים (עדיף לשחק בשטח פתוח כמו מגרש או מרחב שניתן לסמן בו באמצעות גיר את קווי הסימון) |
מטרת המשחק |
הנחת הכדור מעבר לקו הרוחב של מגרש הקבוצה היריבה |
מטרות לימודיות |
מסירת כדור ותפיסתו, שיתוף פעולה |
מהלך המשחק |
- המשתתפים מחולקים לשתי קבוצות. כל קבוצה מניעה את הכדור במסירות בין חברי הקבוצה, במטרה להניחו מעבר לקו הרוחב של המגרש או בין שני הקונוסים של מגרש הקבוצה היריבה. באופן זה נצברות נקודות לכל קבוצה.
- אין לרוץ עם הכדור ביד ואין לכדרר.
|
דרגות קושי |
- בת מוסרת לבן, בן מוסר לבת.
- אסור למסור לזה שמסר לך.
- אם הכדור נפל על הרצפה, הוא עובר לשליטה של הקבוצה היריבה.
- לאפשר כדרור אחד או שניים לפני המסירה.
- לאפשר למשתתפים לרוץ עם הכדור עד ששחקן/נית מהקבוצה היריבה נוגעים בו, אז – עוצרים ומוסרים למשתתף/פת אחר/ת מהקבוצה.
- הגבלת גודל המגרש (הקטנתו).
|
לקריאה נוספת
לחוברת: משחקים של פעם - 60 שנים משחק